Besök och lite mer.

Anna i sverige
Anna är tillbaks från sverige. Visserligen var det ett tag sedan hon kom tillbaks, jag har bara inte uppdaterat bloggen. Fyra veckor utan Anna var tråkigt. Jag har passat på att jobba mycket under tiden. Det var påsk och det verkar vara högsäsong på fisk då. Ammy har bott här under tiden och hon har skrivit som en galning på sin blogg.
Brasa
Här är en bild som Anna tog när jag var och hälsade på i Sverige. Vi var ute mycket under den veckan. Den här bilden är från när vi var ute i deras stuga och försökte elda upp en rishög. Vi tog skotern ut dit, grillade falukorv, drack choklad och åt bullar. Mysigt värre.

Fredag
Min mamma och hennes man Torbjörn kom till oslo för att besöka oss. Vi hämtade dom på gardermoen klockan ett på fredag. Anna var sjuk och Ammy började sent, så vi for allihop. Det blev lite trångt i den lilla mercan, men vi tog oss iaf hem. Vi släppte av Ammy på jobbetoch sedan körde jag dom till hotellet. Sen tog jag och Anna oss en tupplur på soffan (till sju!).

På kvällen gick vi till peppes pizza och åt. Det blev inte allt för dyrt. Två pizzor och drickor till alla fyra gick på strax över 600 kr. Det blir ungefär 150 kr per skalle. Vi bestämde oss sedan för att köpa ett dagskort på t-banan. Vi åkte ned till nationalteateret och åkte sedan trikk förbi majorstuen och tillbaks via aker brygge. Sedan gick vi till operan. Den är väldigt vacker på kvällen och Tobbe tog bara med sig den lilla kameran, vilket jag tror han ångrade.

Lördag
Tallrikar
Nästa dag åkte vi ned till grönlandsmarknaden och Anna blev ju såklart tokig. Köpte allt hon såg och sedan fick hon släpa med sig det hela dagen :). Morsan verkade ha lite kul iaf, men jag och Tobbe kanske inte var så intresserade. Ammy var inte med, för hon jobade förmiddag.

Vi fortsatte dagen med en tur upp till holmenkollen. Men vi åkte först upp till frognerseter, vilket är några stationer ovanför holmenkollen och stannade där 5 minuter. Sen tog vi samma vagn ned till holmenkollen. Det blev en del vandrande i backar, vilket kanske inte var det bästa för morsan som har dåliga knän.
Holmenkollen1Holmenkollen2
När vi kommit till holmenkollen bestämde vi oss för att åka upp i hopptornet. Men åkte hiss halvvägs och sedan var det branta trappor sista biten. Anna tog dom här bilderna när vi var där uppe. Tobbe hade med sig sin större och bättre kamera den här gången och jag tror han tog några riktigt fina bilder.

Vi var alla ganska trötta efter allt detta så vi bestämde oss för att åka hem och vila ett tag. Sen var det ju problemet med att bestämma oss för ett ställe att äta på. Vi mötte morsan och Tobbe vid hotellet. Brevid hotellet ligger en thai/kina resturang som vi funderade på att äta i, men det såg så tomt ut där inne och sen såg det lite dyrt ut också, så Anna kom med ett förslag på en resturang hon går förbi på väg hem från jobbet.

Resturang
Bilden kanske inte är den bästa, men resturangen var ganska bra och priserna var helt okej. Jag tog föresten bilden två dagar efteråt när vi åkte förbi med spårvagnen. Jag provade sushi, vilket var helt okej och jag blev mätt på det. Minns inte vad dom andra åt, men jag och Tobbe provade Sake till maten. Vilket var “sådär”. Det fick vara nog för den dagen.

Söndag
På söndag tog vi en utflykt till bygdöy. Vi tog bussen ned genom oslo istället för att först ta T-bana och seen byta till buss. Det tog lite längre, men det var smidigare och sen fick vi ju se mer av staden. Det var härligt väder så dom hade satt in dubbla bussar för det var så många som var på bygdöy. Vi stannade först till vid museerna och åt en glass. Ammy ville att mamma och tobbe skulle äta lomper. Lomper är ungefär korv med bröd, fast brödet är som en plätta (eller pannkaka) och tillverkas av potatis.
Bygdöy-stig
Sen åkte vi vidaare med bussen. Vi stannade till ungefär vid huk, som är en populär badstrand. Där åt vi matsäcken vi hade med oss. Den bestod av en påse bullar, två villa drickor och varsin macka med diverse saker på. Vi vandrade runt lite innan vi åkte vidare.

För att ta oss till båten som går mellan aker brygge (centrum) och bygdöy så fick vi krångla runt lite med bussarna. När vi kom dit var det en enorm kö och vi trodde inte att vi skulle ta oss ombord, men den lilla båten rymmer förvånansvärt många personer.
Bygdöy-BåtAker brygge
Aker brygge är ett populärt ställe att ta en “ute-pils”. Så det var fullsmockat en sån här dag. Vi tog en fika på deli-de-luca och for vi hem.

Väl hemma lagade Anna, Ammy och mamma mat på laxen vi hade i frysen. Vi spelade lite vem vill bli miljonär på DVDn och åt lite glass, men mer blev det inte den dagen.

Måndag
Både Ammy och Anna jobbade måndag, så jag fick stå för underhållningen. Viste inte riktigt vad jag skulle hitta på. Anna är ju den som hittar på saker att göra. Jag var lite tveksam till att fara till vigelandsparken först eftersom mamma hade ont i knäna och tobbe hade varit där tidigare. Men vi for ändå. Det blev lite struligt med spårvagnen eftersom vi hoppade på fel linje. Men förlorade inte mer än 20 minuter av dagen.

Tobbe fick bruk för sin kamera och fotograferade allt och mamma lunkade runt. Hon verkade inte allt för imponerad, men sen var det inte riktigt färdigställt för säsongen heller. Inga blommor var planterade och alla buskar och träd hade inte fått sina löv.
Vigeland-tobbeVigeland början
Busslasten med turister var iaf redan på platts och jag identifierade en tysk grupp och en norsk grupp som vandrade runt med sina guider.

Mönster
Jag tog en bild på plattorna, för jag upptäckte en sak jag inte sett förut. Mönstret formas av endast ett sträck och de fyra hörnen i “cirklarna” är olika på alla “cirklar” Vilket jäkla jobb alltså!

Fontän1Fontän2
Det såg rätt trist ut när fontänena var avstängda och man får lite “forna sovjet”-känsla av det.

Pelare
En bild av obelisken. Samtidigt rastade några dagisfröknar en grupp ungar. Alla barn har på sig en refleksväst. Sånna hade då inte vi när vi var små. En refleks hängandes i ett snöre som bäst.

Efter parken for vi till aker fästning. Det blev väldigt jobbigt för mamma som blev tvungen att vandra uppåt och nedför på kullersten.
Båt1Båt2Båt3
Nr vi kommit upp på muren får vi syn på den här enorma båten. Jag tyckte jag kände igen namnet Independence of the seas och när vi kollade upp det på internet när vi kom hem så visade det sig att det är världens största kryssningsfartyg. Jag vet att jag har sett ett program om den på discoverychannel. Alla hytter är modulbyggda och färdiga, så dom ploppades bara in i fartyget.

Orkester
Nere där folk bordade fartyget stod en orkester och spelade. Man kunde höra dom långan väg.

Vi tyckte det var nog så vi for hem. På vägen hem stannade vi till på ica och köpte kotletter och en del kryddor och dricka. Sen lagade mamma middag. Senare på kvällen skjutsade jag mamma och tobbe till gardermoen. På vägen dit släppte jag av Ammy och Anna på IKEA. Så dom handlade grejjer till balkongen.

Balkongen
Balkong före
Balkongen före

Balkong efter
Balkongen efter

Nu orkar jag inte skriva mer.

About Rene

Hej, det är jag som driver sidan. Antagligen kommer ingen annan än de jag känner läsa här, så jag behöver nog ingen introduktion :)
This entry was posted in General. Bookmark the permalink.