Bilsemester sommar 2011

Denna sommar bestämde vi oss för att bege oss ut på en bilsemester med skodan. Vi hade inte riktigt satt något mål utan bara en ungefärlig tid för avresan. Med oss hade vi en bärbar dator med mobilt bredband.

Torsdag 21/7
Planen vi hade då vi startade dagen var att ta oss söderut i ett ostressat tempo. Vi hade kvällen innan bokat 3 nätter på ett hotell i Jönköping genom “Coopmedmera”. När vi satte igång och packa klockan 9 var det redan 20° ute och det hade varit över 20° alla dagar hela veckan, så herr John pckade kläder för en varm semester.

Vi avreste cirkus 11 från Byske och valde att ta vägen över Burträsk/Botsmark. När vi anlände i Ume så tog vi en sen lunch på en pub vid E4:an. Mycket god hamburgertalrik! Sen tröskade vi söderut. Vi blev rekomenderade an camping vid högakustenbron som har billiga stugor. Men när vi ringde fick vi inget svar och då vi anlände var det fullbokat. Så vi valde att köra så långt vi (John) och sen sova i tält eller i bilen. Det tog stopp ett tag efter gävle. Vid en nedlagd gruva. Kanske inte den bästa platsen, för det luktade lite surt och det gick en järnväg i närheten som trafikerades hela natten. Sen började det regna och åska.
Ö-vik Inovera
Först en bild på övik, där vi tog ett kort stopp på berget. Andra bilden är inovationen vi gjorde för att hålla ute myggen men släppa in luften.

Fredag 22/7
Godmorgon… eller inte- Trötter och suris äter en snabb frukost ur kylbagen, borstar tänderna och kör söderut. Suris får sig en del zzz:an i bilen och vaknar upp trötter2. Längst vägen besökte vi kvarntorpshögen nära kumla. Häftigt ställe, det ryker fortfarande ur backen! Anna får reda på att hennes arbetskolega ska ut till visingsö, så vi bestämmer oss att möta dem i gränna. Först gör vi dock en lite sväng genom vadstena, men man behöver nog kliva ur bilen för att uppskatta det stället :). Efter en snabb träff med Anna arbetskolega och hennes gäng så tar vi oss till hotellet i Jönköping. Vi får reda på att parkering inte ingår :(.

En dusch och rena kläder så byter trötter1 och trötter2 namn till Anna och John. Nu slår vi upp läger på rummet och skissar planer. Efter planerandet beger vi oss ut i jakt på föda. Två restauranger som vi sett ut har sommarstängt, men det gör inte så mycket då vi ändå hittar ett bra ställe som serverar thaimat. När vi går hem får vi reda på att det skett ett attentat i Oslo och resten av kvällen spenderar vi framför tv:n och datorn.
kvarntorpshögen1 farlig lekplats
Rykande backen på kvarntorpshögen och en skulptur på högen med en lustig skyllt.

Lördag 23/7
Planen för dagen blev att först besöka tändsticksmuseet och sedan Tabergsgruvan. Vilket avklarades rätt snabbt. Så då vi skulle hem från Taberg så ser kartläserskan en by med namnet “Pung”, så vi kör ca 10 mil omväg för att fotografera skyllten. Men någon har antagligen stulit den eller så fanns ingen skyllt, så vi fick ingen bild. Det blev en lång prommenad och sedan en biofilm (Bad teacher) på kvällen.
tändsticksmuseet utrustade

Söndag 24/7
Piip, piip, piip ringer väckarklockan. Väckning 07:00 för frukost startar 08:00 och vi har ett schema att följa. Jong sover till 0745 och skyndar sig. Karlsborgs fästning i ett lätt duggregn. En engagerande guidad visning med inslag av action. Ryssarna attakerar och vi får stundvis springa. Hela gruppen, barn som gamla, får ta sig genom gången i vallen medan kriget dånar i högtalare. Efteråt blir det bakad potatis med skagenröra och sen drar vi vidare till Läckö slott. Väl där startar Anna en fotosession. Den guidade turen är intressant och vi går runt ett par varv efter den. På slottet finns en restaurang som såg mysig ut, men det var inga matgäster där, så vi går till caféet/stallet istället. Där tar vi varsin sallad. Ojsan hoppsan, här blev det jackpot Efteråt tar Anna fotosession 2.

På vägen hem ser vi en intressant sevärdhetsskyllt som leder oss till “Gudhems klosterruin”. Här strosar vi runt ett tag och läser infoplakat. På hotellrummet planerar vi en vin, chips, godis och filmkväll. Anna somnar tämligen omgående och John försöker sig på att planera morgondagen.

karlsborgs fästningLäckö slott
Mmm Sallad Gudhem klosterruin
Karlsborgs fästning. Läckö slott. Johns Sallad :). Gudhem klosterruin.

Måndag 25/7
Vi kliver upp tidigt och skissar upp planer. Det vi kommer fram till är att ta 2 till billiga hotellnätter via coopmedmera i Kalmar. Eftersom man måste boka en dag i förväg så blir tisdag den dag vi ska checka in. Så vi beger oss ut och shoppar i Jönköping. När vi kommer tillbaks märker vi att alla hotellnätter bokats. Jahapp, var ju inte så mycket man kunde göra åt det, så vi fortsätter dagen följandes Johns plan. Vilket är Husqvarna museeum och bilkyrkogården i Ryd (Tingsryd kommun). Sen tar vi taktiken att styra mot Kalmar och leta boende längst vägen.

I Tingsryd skrattar dom åt oss på campingen, hmm. Väl inne i “Tingsryd” centrum förstår vi varför. Här är det en stor marknad på g och vi spenderar 2 timmar här. En mil efter Tingsryd finner vi en naturcamping och slår upp vårat tält. 80 kronor och då fick man en plats och tillgång till vatten och toalett. Datorn kopplas upp och så letar vi boende på Öland och i Kalmar men får inget bra allternativ. Så vi chansar och om vi inte skulle få nått boende har vi ju tältet. Våran motorcykelburne tältgranne snarkar så det vibrerar i marken trots att han är 20-30 meter bort.
Varmkorvsautomat Bilkyrkogård
En varmkorsautomat! En bild från bilkyrkogården. Det var svårt att få en bra bild för området är så stort.

Tisdag 26/7
Lite stelt vaknar vi. Det var bättre att sova i tält än i bil, men inte i närheten så bra som hotell. Efter frukost gör vi ett försök att hitta en stuga eller ett hotell., men än en gång finner vi inget bra alternativ. Vi rullar på ganska snabbt till Öland. Väl på Öland svänger vi in när vi ser en sevärdhetsskyllt. Det är en fornborg från 400 talet. Inte så mycket att se och Anna fotar mest blommor. Riktning norrut längst kringelkrokiga vägar och efter ett tag stöter vi på borgholm.

Vid ett café/restaurang förtär vi varsin lammburgare, mums! Borgholm är imponerande och kameran går varm. Efter besöket blir det ingen paus, vi vänder tillbaks till Kalmar för att besöka slottet. Anna har under resans gång ordnat boende hos sin faster i västerhaninge. Kalmarslott finner Anna vara en besvikelse. Många detaljer är återskapade och guiden pratade för mycket om människorna istället för själva slottet. Nu tar vi raka spåret mot stockholm, brumm brumm. När vi kommer närmare ser vi att GPS:en vill köra genom stockholm så Anna lyckas mixa och trixa så vi hittar en härlig väg (257). Väl framme får vi ett varmt mottagande. Godnatt!
Godmorgon! Inne i Borgholm

Onsdag 27/6
Vi trollar fram en plan för dagen i vilken bilen för första gången får stå stilla. Åå, åååka pendeltåg… in till centralen och sedan krånglar vi oss till det fulla vasamuseet. Vi tar oss en paus med glass och sen verkar kön röra på sig igen. Vasamuseet var väldigt intressant och vi är där ett bra tag. När vi sedan ska tillbaks till centrum hoppar vi på fel buss och hamnar lite tokigt till. Men det löser vi och i slutändan tar vi oss till gamla stan. Promenixar uppåt och shoppar. Till middag bestämmer vi oss för att hitta en restaurang vi besökte sist vi var i stockholm. Det enda vi minns var att den låg längst sveavägen. Nu kan man snacka grisflax, för när vi svänger upp från drottninggatan via olof palmes till sveavägen så är vi knappt 50 meter från vårat mål. Det blir inte så många utflyktsmål denna dag, men vi har trevligt på vårat nyfunna hotell. Ett stort tack!!
Vasaskeppet1 Vasaskeppet2

Torsdag 28/7
Hemresedag. Vi tänkte köra förbi gripsholms slott på vägen hem. Men GPS:en leder oss in i stockholm och inne i en tunnel tar vi fel avfart, så vi hamnar på E4:an på väg norrut. Det blir helt enkelt så att vi sträckkör hem till Byske.

Visa större karta

About Rene

Hej, det är jag som driver sidan. Antagligen kommer ingen annan än de jag känner läsa här, så jag behöver nog ingen introduktion :)
This entry was posted in Resor. Bookmark the permalink.

One Response to Bilsemester sommar 2011

1. Luzen says:

Det är svårt att kontakta dig på wärldenswidaweb!
    Har mailat etc men går inte fram.
    resdagboken har vi en blogg på iaf, användare johnil. skicka gärna ett mail till mig från din mail så jag vet var jag ska skicka saker i framtiden 🙂

har ni varit på öland btw? borde kanske läsa din blogg oftare 😉