Långstyrning och Kattisavan

Jag glömde nämna i förra inlägget att frun är gravid igen. Hur nu det gick till? 🙂

Min far och hans fru hade planerat en helg i Kattisavan med familjerna och barnbarnen. Nästan allihopa kom, så vi fyllde tillsammans stora kåtan och en liten stuga. Ett par dar innan avresan kom jag på den briljanta iden att kombinera denna resa med en mc-tur. Min syster åkte tillsammans med frugan i octavian. Detta tillsammans med bb-packning, syrrans grejor, en barnvagn och vår packning, gjorde bilen knökfull. Jag hade faktiskt inte fått plats.

Väderleksrapporten sa att det var risk för regn och regn det blev det. Det öste ned när jag kom till Boliden, men slutade innan Norsjövallen. Det är ett fantastiskt material Goretex®. Jag var torr innan jag var framme i Kattisavan.
Vid tankstationen i Lycksele blev jag mkta förvånad över bränsleförbrukningen. Visserligen hade jag gjort en stor service under vintern, men att det skulle påverka så mycket var oväntat. Från att dra mellan 0.6 och 0.8 till att nu ha förbrukat 0.45.

Vi anländer nästan samtidigt från Byske fastän jag startade 30 minuter före. Efter en del uppackning så startar en lätt kaotisk grillkväll. Det är inte lätt att koordinera fyra familjer :). Nästa dag är det inte ett moln på himmeln och temperaturen är närmare 30 grader. Djuren i djurparken var inte speciellt aktiva, men det var ändå kul för barnen. Efter lunch och en kort tupplur för de minsta tar vi oss ann lyckolandet. Här finns massor med kul för de små. Speciellt lekparken tyckte Ture om att klättra i. Därefter dividerade vi fram och tillbaks om vad och vart vi skulle äta. Vi kom fram till att grilla idag igen. Det blev övervägande korv på grillen. Enkelt gott och barnvänligt :).
På avresedagen så skiljs våra vägar efter att stugan tömts och städats. Jag beger mig iväg på äventyr och alla andra till Ansia bad.

Start klockan 10:00 med Arjeplog som mål. Jag hade tänkt köra via Storuman, men ångrar mig redan efter en mil. Vägen går till Kristineberg. Ingen annan än drygt 50 gästarbetare trotsar solen och uppehåller sig ute. Varje gång jag färdas långsammare än 50 km/h så börjar hettan kännas under mc-ställ och på temp-mätaren.
När jag kommer till Malå stannar jag till vid turistinformationen. Där utanför finns en stor karta över närområdet. Jag bestämmer mig för att tanka och sedan bege mig ut på grusvägar. Efter en stunds åkande passerar jag Adak, Utanför saga-biografen är det fullt med bilar. Efter Adak tar jag omvägar till Gargnäs. Längst vägen stöter jag på ösregn och åska. Då känner man sig liten :). När jag kommit till Gargnäs var jag lite trött, så det blev mer direkta vägen till Sorsele.
I Sorsele tankar jag mage och motorcykel. Sen blir det en sväng runt samhället för att se alla de företag vi skickar och tar emot från på jobbet.
Efter en lång stund med kartboken har jag en ännu längre väg att köra. Slagnäs, Mellanström, Laisvall och Arjeplog. Det blev mycket grusväg och här och var stans såg jag spår av biltestverksamheten.
Nu var jag i Arjeplog och planen var från början att jag skulle övernatta under resan, men hemlängtan var för stark. Dessutom hade jag inget ombyte, så jag planla en “halvdirekt” väg hem. Från Frasses i Arjeplog till Moskosel via grusväg. Sedan till Älvsbyn hälften grus och hälften asfalt. Och sista biten tog jag de stora vägarna.
Från Arjeplog till Piteå var den delen jag kört “hårdast”, men trots det var bensinförbrukningen bara 0.47.


Visa Motorcykeltripp på en större karta

Så för att summera resan: Det blev 86 mil och 14 timmar ren körning, samt mer renar än jag kunnat räkna.

About Rene

Hej, det är jag som driver sidan. Antagligen kommer ingen annan än de jag känner läsa här, så jag behöver nog ingen introduktion :)
This entry was posted in General. Bookmark the permalink.